3 tipp a boldogságra – Miben segíthet a tudatos jelenlét? Hogyan gyakoroljuk?

By: | Tags: , , , , , , , | Comments: 0 | október 16th, 2017

Csendben nézem, ahogy a négy éves fiam már lassan egy órája bügyköli a Lego helikopterét. Ha jól számolom ez már a hatodik változat, de még mindig újabb és újabb modellek jönnek. Nem gondolkodik a jövőn, hogy mi lesz ezután és nem zavarják a múlt eseményei sem. Teljesen átadja magát annak a tevékenységnek, amit épp csinál. Irigykedem.
Kevesen vagyunk, akik megengedhetik maguknak, hogy az életükben minimálisra csökkentsék a beérkező ingereket és csupán egy dologra kelljen fókuszálniuk. Állandóan a jövőn rágódunk, vagy a múlton töprengünk, ami nem csupán frusztráltá, de egyeseket egyenesen depresszióssá is tehet. Az úgynevezett tudatos jelenlét ugyanakkor segíthet abban, hogy ne puszta túlélés legyen az életünk, hanem megtudjuk élni minden egyes percét-pillanatát, legyen az jó, avagy rossz.
Belegondoltál már? Hányszor mentél el úgy a megszokott útvonalon, hogy közben nem a gondolataidba süllyedve merengtél, hanem megcsodáltad a környező világot: egy szép erkélyt egy házon, a nap sugarait a bokrokon, vagy a fák ágai között. Hányszor olvastál úgy mesét a gyermekeidnek, hogy nem is emlékezetél a történetre, mert éppen valami máson gondolkoztál?
A pszichológusok szerint ugyanakkor minden fájdalmunk a múltban, minden félelmünk a jövőben bújik meg, viszont a jelen semleges. Fontos, hogy a jelen megélésében se próbáljunk értékelni, elemezni, hiszen állandóan ezt tesszük. Értékeljük mások kinézetét, sóhajtozunk, ha késik a busz. A gondolataink tudják, hogy mi jó nekünk, mi nem, mit szeretünk és mit nem. A jelen úgymond élvezete egyszerű megfigyelés, elmerülés.
A tudatos jelenlét hasonló a pozitív pszichológia, vagyis a flow élmény gondolatmenetével, ám míg az utóbbi a cselekvésre alapul, a tudatos jelenlét a szemlélődésre, külső megfigyelésre.
Talán sokan élik abban a hitben az életüket, hogy először megvalósítanak mindent: karriert, családot, utazást, otthont, s akkor majd boldogok lesznek. Később újabb célok jönnek, és folytatódik a majd, ha… Közben elfelejtik élvezni azt, amit épp csinálnak, meglátni, megélni benne a pillanatot. Ez nem puszta boldogságkeresés, ez maga a boldogság, hiszen csak akkor fogjuk látni a pozitív oldalt, ha a negatív érzéseket is teljes mellszélességgel megéljük. A jó, és teljes élet nem egyenlő azzal, hogy kizárólag pozitív élményeink, érzéseink, vagy gondolataink vannak, hanem, hogy elfogadom magamban a másik oldal jelenlétét is. Ez az elfogadás tanulható, s sokat segít nem csak az általános lelkiállapontunkon, hanem az emberekhez, munkánkhoz, családunkhoz való viszonyunkon is.
Eline Snel Ülj figyelmesen, mint egy béka című, a tudatos jelenlétet gyermekeknek tanító könyvében írja: minden pillanat a maga nemében egyedülálló, hiszen az idő, a hely, a személyek és saját magunk állapotának olyan egyedi együtt állása, amely nem ismételhető meg még egyszer, soha nem tudhatjuk, mikor mit mulasztunk el.
Ha kedved támadt most azonnal egy kis tudatos jelenlét gyakorlathoz, íme néhány ötlet:
  1. Kezdetben elég pár percig egy nyugodt helyzetben csak a légzésünket figyelni. Ne engedd, hogy elkalandozzon, ha ezt észreveszed, hogy épp máshol jár az eszed, se csapd magad homlokon, egyszerűen hozdd vissza a figyelmed a légzésre.
  2. Ha épp aktív vagy, próbálj teljes figyelmeddel arra koncentrálni, amit végzel: mosogatás közben figyeld az edények formáját, hogyan sikerül őket megtisztítani. Ha a gyermekeddel játszol, vonódj bele teljesen, figyeld saját reakcióid. Étkezés közben figyeld az étel formáját, ízét, próbálj lassabban enni.
  3. Légy hálás minden pillanatért, amikor levegő jut a tüdődbe, és ver a szíved. Ez az élet jele!
(Foto: Michigan University)

Leave a Reply