5 érdekesség a páros jógáról – mire jó egy társ a szőnyegen?

By: | Tags: , , , | Comments: 0 | október 28th, 2015

Mikor először jelentkeztem egy páros jóga workshopra nem tudtam, hogy mire számítsak, jógázni nagyon magányos műfaj, így az, hogy a gyakorlatokat közösen hajtsuk végre, nagyon izgalmasan hangzott. Utólag belegondolva, a páros jóga egy teljesen más élményét hozza a gyakorlásnak: megosztod a figyelmed és ezzel jóval nagyobb eséllyel maradsz a jelenben, mint amikor egyedül végzed a gyakorlatokat. Ha van lehetőséged, egyszer mindenképpen próbáld ki! Az alábbi pontokban néhány fontos érdekességet szedtem össze erről a nem mindennapi jógáról:
Bizalmat épít
20151027_191136  A bizalom gyakorlását mindenek előtt magunkon kell elkezdenünk: ha már a matracra léptél az egyfajta bizodalom saját magadban, bízol abban, hogy végre tudod hajtani a gyakorlatokat. A tested más kezébe helyezni az már egészen más tészta. Megtanuljuk, hogyan létesíts kapcsolatot egy másik emberrel úgy, hogy teljesen tudatában maradsz a saját cselekvéseidnek. El kell hinned, hogy egyes gyakorlatokban a párod meg fog tartani, nem enged eldőlni, vagy nem fog rád esni. Mikor Imivel először végeztünk acro jógához hasonló gyakorlatokat, nekem is túl kellett lépnem saját magamon, pedig akkor már jóval több, mint egy évtizede volt a párom. Teljesen más jellegű bizalom volt ez akkor.
Csapatmunka
20151027_191038Ez a pont együtt jár a bizalommal. Ahhoz, hogy egy-egy pózt úgy hajtsatok végre, hogy annak a jótékony hatásait is megkapjátok, bizony komoly csapatmunkára lesz szükség: ez pedig csak úgy megy, ha egyenrangú félként tekintesz a másikra, türelmes maradsz. Egy igazi „akkor kapsz, ha adsz is” szituáció, amelyet nem üthetsz el egy “nem igaz, hogy nem tudod megcsinálni?” reakcióval. A pózokat az egymás iránti tisztelettel tudjátok felépíteni, ami azt jelenti, hogy kompromisszumokat kell kötni s akkor lesz igazán hatásos a gyakorlás, ha a matracot elhagyva ez a mindennapokban is tudatosul. Hidd el, a legnagyobb kompromisszum/dilemma az lesz, hogy ki maradjon a gyakorlás végén a savasanában J

 

 

Ágyő stressz!
Úgy érzed, hogy az lesz az első dolog, hogy bestresszelsz azon, hogy nem úgy csináljátok a gyakorlatokat, ahogy gondolod. Na nem! A páros jóga nem a feszültségek egymáson való levezetésére való, hanem épp ellenkezőleg, hagyd magad együtt áramolni a pároddal és a gyakorlatokkal. A mérgelődés helyett inkább mosolyogj! Biztos vagyok benne, hogy még akkor is tudtok egymásnak újat mutatni, ha régóta vagytok együtt, vagy pici korotoktól ismeritek egymást. A páros gyakorlatokban könnyebben bele tudsz lazulni a nyújtásokba, sőt olyan pozíciókat is el tudsz végezni, amelyekre egyedül esetleg nem lennél képes. Tehát mindenképpen erősebben érezhetők a jóga jótékony hatásai, így a stressz oldás is.
Fogások a hétköznapokra
20151027_190903A páros jógán nem csak gyakorlatokat végzünk, hanem megtanulunk néhány olyan fogást, amellyel a hagyományos ászanák mellett jobban el tudjuk lazítani az izmokat. Saját testsúlyunkkal nyújtjuk a párunkat, masszírozzuk a vállát, finoman ütögetjük a hátát. Ezek mind olyan fogások, amelyekkel a hétköznapokban is élhetsz: így ha legközelebb valakinek fáj a feje, vagy egyszerűen fáradt és felfrissülésre vágyik, pirula és kávé helyett egy jó kis masszással segíthetsz (hátha visszakapod cserébe J)
Önismeret
A jóga folyamatosan feszegeti a komfortzónád határait, hasonló a helyzet a páros jógával is. Amikor átadod a testsúlyod, vagy elemelkedsz a talajtól, és semmi más nem tart, csak a párod, akkor magad előtt is egy új éned nyílik meg. Ha teheted, figyeld magad, hogyan reagálsz helyzetekre, mikor, mit érzel a gyakorlatok alatt. Másrészt, magadat soha nem látod kívülről, mindig csak másokat, egy segítő a gyakorlás alatt folyamatos kontrollt és visszajelzést ad. Van, amikor például úgy gondolod, hogy kinyújtottad a lábad, pedig még nem, ugyanígy a karral, vagy esetleg a fejtartásodon kell módosítani. Ezek a visszajelzések a saját gyakorlásodban is hasznosak lesznek.
A páros jóga nem csak házastársaknak, vagy pároknak szól, ugyanúgy új alapokra helyezheti a baráti, vagy szülő-gyermek kapcsolatokat. Ugyanakkor nem szabad túlzott elvárásokkal sem érkezni egy ilyen órára, legyél nyitott, mint fejben, mind a szíveddel és fogadd el, bármi jön elő a közös programból. És ami a legfontosabb, éld át örömmel a közös gyakorlást, mosolyogj!

Leave a Reply