fbpx

titalajoga

04 február 2020

Nincs hozzászólás

Home Uncategorized

Fiúk a jógaórán – mi is az igazán férfias

Fiúk a jógaórán – mi is az igazán férfias

Talán néhány évvel korábban még több férfi gondolta úgy, hogy jógázni még a balettnál is férfatlanabb tevékenység. Legrémisztőbb álmaikban sem merült fel, hogy szoros naciban “bénázzanak” (ahogy ők fogalmaznak, bár, aki jógázik, soha, de soha nem volt még béna, hiszen mindene mozgott). Holott a jóga a férfiak számára is hordozza mindazokat az előnyöket, amelyek a nők számára is biztosítottak, ha a rendszeres gyakorlást választják. Attól még, hogy valaki kötött, nem tudja elfordítani a fejét, vagy ötven centénél magasabb terpeszt végezni, nem less férfiasabb. A férfiak egészségmegőrzéséhez is ugyanúgy hozzájárul a rugamasság, a tudatosság és nyitottság.

Kezdetben a jógát kizárólag férfiak gyakorolhatták, s a guruk is igen kevés embernek adták tovább tudásokat, legkevésbé nőknek. Amit ma látunk, hogy őrült vékony lányok hajlonganak szexi színes nadrágokban, már a nyugati gyakorlás hozadéka. Elsősorban tehetősebb közép-és felsőoszálybeli hölgyek hobbijává vált, s így a marketing üzenet is feléjük találta meg az útját. Egyre több nő lépett a jógaszőnyegre, s így elindult “elnőiesedésre” a termékgyártók is ráerősítettek: színes matracok, nacik, felsők. Néha azt érzem, hogy valakinek ez is egyfajta gát lehet abban, hogy elkezdjen jógázni. Másodsorban a hajlékonyság alapvetően nem egy férfias tulajdonság. Sokkal mutatósabb egy nőt látni spárgában, mint egy férfit (volt, aki azzal érvelt, hogy homoszexuálisnak nézik, de a kedvencem az volt, amikor valaki azzal indokolta, hogy nem jár jógázni, hogy nem elég hajlékony – én pedig nem vagyok elég erős, hogy súlyokat emeljek 😊)

Szerencsére az elmúlt években komoly változások indultak el a nemi egyensúly kialakulásában. Egy amerikai tanulmány szerint már 2016-ban 250 százalékkal nőtt a jógázó férfiak száma 2012-höz képest. Egyre több férfi jógi osztja meg tapasztalatait, válnak oktatóvá és népszerűvé a közösségi média csatornákon.

A híre ellenére a jóga sokkal több, mint kicsavart pózok, vagy nyújtások sokasága. A jóga komoly funkcionális erősítés,miközben a testedben létrejön egy sokkal tágabb mozgástartomány, Mindezek mellett ez a mozgásforma támogatja az idegrendszer megerősítését is. A jógapózokban az a csodálatos, hogy tökéletesen fejlesztették ki őket: mindegyik ott erősít, ahol erősödni kell és ott nyújtják a testet, ahol erre az izmoknak szüksége van. Na persze, nem kell mindenkinek egyből kézen állnia, vagy a homlokával megsímogatnia a lábujjait, hiszen mindenre van egyszerűbb változat, bármikor végezheted ezeket, s meglátod, ha elköteleződsz a rendszeres gyakorlás mellett a tested csodákat művel.

A legtöbb férfi úgy jön az órámra, hogy más sportot is űz, fut, kerékpározik, vagy konditeremben edz. Sokaknak stresszes munkahelyen kell helyt állniuk, ahol az állandó versenyzés és túlélés a természetes. A jógaórán olyan értelmes versenyezési lehetőséged kapsz, amelyben anélkül fejleszted a testedet és az elmédet, hogy agresszív lennél magadhoz, vagy másokhoz.

A jógagyakorlás jóval több, mint az ászanák összefűzése egy sorozatba. Nagy hangsúlyt helyezünk a légzésre, sőt, ha pontosabban szeretnék fogalmazni, akkor a jóga maga a légzés. A repertoárban számos olyan jógapózt gyakorlunk, amely feszabadítja a mellkast, így javul a szerevezet légzési technikája, s megerősödnek azok az izmok is, amelyek magát a légzést végzik (hasizmok, rekeszizom, bordaközi izmok). Tudom, mindez jól hangzik, de a légzés nem egy a sok gyakorolnivaló közül, amelyre az embernek időt kell(ene) szánnia. A rendes légzés testi funkciók drámai javulását hozza magával: job lesz a sportteljesítményed, javul a szexuális életed, erősödik az immunrendszered, energikus leszel és végül, de nem utolsó sorban az anyagcseréd is felpörög. S ha mindez még nem lenne elég, a kedved is jobb lesz, hiszen több energiához juttatod magad és közben könnyen kilélegzed azokt a dolgokat, amelyek esetleg a lelkedet nyomják.

A jóga közben alkalmazott légzéstechnikák, s nem utolsó sorban a meditáció segítenek lenyugtatni az elmét, és stabilizálni az idegrendszert. Mivel a stresszhelyzeteket nem nagyon tudjuk kikerülni, azt viszont megtanulhagyjuk, hogyan kezeljük. Ez leaglább annyira fontos a férfiak esetében is, mint a nőknél, hiszen – valljuk be őszintén – egyelőre több férfi dolgozik vezető beosztású, nagy felelősséget magában hordozó beosztásban, mint nő. A jógapózok a testben – izmokban, belső szervekben – oldják a feszültséget, hozzájárulva így a homeosztázis kialakulásához.

Koncentráció

Kiváncsi lennék, hogy amikor épp egy álló íjtartásban, vagy harcos hármas pózban próbálsz egyensúlyozni, mennyire jut eszedbe a napi teendők listája. A jógagyakorlás nagyszerű módja annak, hogy a koncentrációt, a figyelmed irányítását is megtanuld. Igaz, a férfiakra azt mondják, nem képesek egyébként sem több dologra figyelni, de figyeld meg, következetes gyakorlás után nem kalandoznak el a gondolataid a munka közben sem, jobban fogsz tudni teljesíteni a munkahelyen is. A jógapózok helyes végrehajtása ugyanis szinte megköveteli a teljes odafigyelés, a testben és légzésben történő elmélyülést. Ha ez nincs meg, a jógapózból is kiesel. Az, ha a jelen pillanat megélését gyakorlod, javítasz a koncentrációdon, azon, hogy éppen arra tudj figyelni, amit csinálsz.

A jóga során észreveszed majd, hogy a fejed egyszerűen egyfelé koncentrál – arra, amit csinálsz. Nem kalandoznak el a gondolataid a munkád, a számlák, meg a többi stresszforrás irányába. Pontosan és teljesen a pillanatban találod magad, ami megnyugtatja az elmédet. A jóga után kiegyensúlyozottnak és ellazultnak érzik magukat az emberek – az elméd és a tested fantasztikusan fogja érezni magát!

Na igen, és nem felejthetünk el egy nagyon fontos dolgot sem: többen – s köztük számos férfi – számol be arról, hogy a jógagyakorlás jelentősen javított a szexuális életén. A jóga gyakorlása ugyanis hat a medence izmaira is, sokkal tudatosabbá válunk ezen izmok használatában is. Mindezeken felül a jóga önbizalmat kölcsönöz, megtanít az önmagunk elfogadására és szeretetére, s így társunkkal való belsőséges kapcsolatban is jobban ki tudunk teljesedni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük