Hogyan segít a jóga a fogyásban

By: | Tags: , , , , , , , , , , | Comments: 0 | augusztus 15th, 2016

Nem vagyok híve a “Tíz tipp, hogyan fogyjunk le” vagy a “Az 5 legjobb zsírégető” című írásoknak. Talán pont azért, mert tudom, hogyan születnek meg: írtam én is női életmód magazinokat és hát valljuk be őszintén ezeknek a cikkeknek nem sok tudományos alapja van. Nem is fogok ilyen jellegű tippeket adni. A jóga alapvetően nem a kalóriák égetéséről szól még akkor sem, ha a test átmozgatása a célod és maga a spirituális része nem érdekel. Csak összehasonlításképp: egy egyszerű jógaórán egy 65 kilós ember nagyjából 150 kalóriát éget el egy óra alatt, míg egy tempósabb gyaloglással ennek akár a dupláját is elérheti. Mégis miért jógázz, ha fogyni szeretnél?
20160812_120611_1473163384320A jóga segít kezelni a stresszt
Ha túlsúlyos vagy, azt jelenti, hogy valamilyen egyensúly megbomlott az életedben – a túlzott stressz például sok helyzetben kiváltó oka a hízásnak. A közelmúltban olvastam valamelyik külföldi lapban a kortizol szerepéről. Ez egy nagyon összetett hormon: irányítja az éhség érzetet, emésztést, vérnyomást, az alvási és ébredési ciklusunkat és fizikai aktivitásunkat. Ez segít bennünket abban is, hogy képesek legyünk a stresszhelyzetekkel megbirkózni, felel azért, hogy könnyedén fel tudjunk kelni, így szintje általában reggel a legmagasabb. Ha azonban olyan életet élünk, amelynek köszönhetően a szervezetünk úgy érzékeli állandó veszély- és stresszhelyzetben van,állandó, magas szinten tartja a kortizolt a testben. Ez a magas szint okozza az állandó édesség iránti vágyat, egyáltalán a megnövekedett étvágyat, felborítja a pajzsmirigy működését, amely lelassítja az anyagcserét. Sok tanulmány, amelyen sikerült átrágnom magam, egyértelműen a magas kortizolszintnek tulajdonítja a hasi zsírpárnák kialakulását.
A jóga egy remek módja annak, hogy csökkentsük a testünkben ennek a hormonnak a szintjét. A lazítás tanulható. Nem szeretnék állandóan a yin jóga mellett kardoskodni, de tökéletes lehetőség arra, hogy megtanuljuk tudatosan elengedni magunkat, de állandóan a teljesítés, a sietség és a problémamegoldás lebegjen a szemünk előtt. Egykor én is úgy gondoltam, hogy minél elfoglaltabb vagyok, minél több dolgot csinálok, annál többet érek, de ezzel csak megbetegítem magam. A jógával meg tudod tanulni, hogyan kezeld a stresszt az életedben, s egyáltalán, hogyan lophatsz nyugodt perceket a rohanós hétköznapokba.
A jóga segít a méregtelenítésben
Személy szerint nem szeretem a méregtelenítés szót: nekem azonnal a léböjtös koplalás jut eszembe. De az tény, hogy ha túl sok a méreganyag a szervezetünkben, akkor a méregtelenítő szervek, a vese és a máj nem működnek megfelelően és a testünk a zsírpárnákban halmozza fel a “szemetet”. A jóga gyakorlása segít kipucolni a testet – amióta napi szinten jógázom, nincs gond az emésztésemmel, és az anyagcserém is pörög. Nem véletlenül: az ászanák gyakorlása belső masszázst ad a szerveknek, s gondolj csak bele, milyen jól esik, ha az izmainkat masszírozzák meg! Na ilyen jól esik a belső szerveknek is egy jó kis masszír. Nagyon jó méregtelenítő gyakorlatok a csavarások – képzeld csak el, hogy ha kicsavarsz egy törülközőt, elengedsz belőle szinte minden folyadékot, olyan dolgot, amire nincs szükséged. S ezzel együtt a jóga tonizálja a belső szerveket, segít az optimális működésükben. Másodsorban, a jóga megtanít helyesen lélegezni (ez egyébként a kortizol szint csökkentésében is fontos!). A mély, hosszú kilégzések eleve segítenek megszabadulni a méreganyagoktól.
Érzelmkortizoli egyensúly
A jóga segít felszínre hozni és feloldani azokat a negatív érzéseket, amelyeket hajlamos vagy mélyen magadba zárni, tartogatni. A legtöbb fogyással foglalkozó szakember elfelejti megemlíteni a tényt, hogy a túlsúlynak vannak érzelmi komponensei. Mélyen együttérzek azokkal, akik lelki problémák – akár súlyosak, akár nem – miatt ettek, hiszen egykor én is közéjük tartoztam. Például, ha ideges vagyok, most is eszem. Ebben az értelemben a táplálkozás egyfajta kompenzáció: a mindennapok sűrűjében egyszerűbb egy-egy finom falattal elnyomni az érzéseket, semmint figyelni rájuk. Csakhogy ezek az elnyomott érzelmek nem tűnnek el, ott tartogatjuk őket a testünkben, mint kis csomagocskák. A napokban hallgattam a rádiót, és egy úgynevezett “boldogság-szakértő” (már ilyen is van) megjegyezte, hogy az, amit mi boldogságnak gondolunk 40 százalékban rajtunk múlik. 50 százalék genetika (mindenki köszönje meg a szüleinek), és 10 százalék csupán az életkörülmény. Érdekes adat.
Tehát, dönthetsz úgy, hogy tovább gyűjtögeted a csomagocskákat magadban, vagy feloldod őket, megszabadulsz olyan gondolatoktól, hiedelmektől, vagy akár félelmektől, amelyek gátolják azt, hogy felszabadultan élhesd a mindennapjaidat, vagy éppen megszabadulj a fölös kilóktól. A jóga igenis képes oldani ezeket a blokkokat, jó magam is többször tapasztaltam. Néhány sírógörccsel végződő yin óra, vagy igazán belelazult teve póz után olyan könnyebbséget éreztem, mint még soha. Mosolyogni volt kedvem, és ami még fontosabb, ezeknek hosszú távú hatása van. A jóga tudatosságra tanít, segít észrevenni, hogyan érzel bizonyos dolgok iránt, segít összeköttetésbe kerülni a belső erőddel, megadva így a bátorságot ahhoz, hogy bátran kifejezd magad, s ne magadban tartogass negatív érzelmi tölteteket.
Tipp: Ha mégis valami nagyon kemény jógára vágysz, több stúdióban tartanak úgynevezett Power órákat. Ezeknek hasonló testi hatással bírnak, mint az aerobik órák. Míg az alapvető jógagyakorlás légzőgyakorlatokból és statikus ászana gyakorlásból áll, a power stílus meditációs légzésre történő folyamatos mozgást és saját testsúlyos gyakorlatokat kombinál egymással.

Leave a Reply